شروط ارائه خدمات حجمی و زمانی ADSL به شرکت‌ها؛ برخورد با متخلفان!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 18 / 6 / 1390
بازدید : 1495
نویسنده : علیرضا سعادتی

 

مدیرکل نظارت بر سرویس‌های IT رگولاتوری گفت: بنا بر دستوالمعل نحوه ارائه ADSL که از سوی رگولاتوری منتشر شده، در صورت توافق رگولاتوری، منعی برای ارائه سرویس‌های حجمی و زمانی از سوی شرکت ها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام فارس، اعلام خبر برداشته شدن محدودیت‌ های حجمی و زمانی از سرویس‌ های اینترنت پر سرعت، اتفاق خوشایندی در حوزه سرویس‌های اینترنتی کشور محسوب می‌شود.

در ظاهر این خبر، با این دستورالعمل سازمان تنظیم مقررات، هر آنچه که تاکنون برای مشترکان اینترنت کشور، محدودیت ایجاد می‌کرده از پیش پای آنها برداشته خواهد شد.

البته دوام خوشایندی این خبر، در گرو این است که برداشته شدن این محدودیت‌ها همراه با کاهش سرعت اینترنت نباشد. 

در رابطه با ابعاد مختلف اجرایی این تصمیم، گفت‌وگویی با علیرضا اصغریان، مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام داده‌ایم.

*ابلاغ دستور اصلاح خدماتADSL به تمام شرکت‌ها

علیرضا اصغریان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در خصوص دستورالعمل‌های برداشته شدن محدودیت‌های ترافیکی از سرویس‌های اینترنت پرسرعت، اظهار داشت: دستورالعمل شفاف‌سازی نحوه ارائه سرویس‌های پرسرعت اینترنت (ADSL ) به تمام شرکت‌ها ابلاغ شده و اخطار شرکت‌هایی که تاکنون تعرفه‌های پیشنهادی خود را برای سازمان تنظیم مقررات ارسال نکرده باشند، در حال آماده‌سازی و صدور است.

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری‌های اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با تاکید بر اینکه جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، ادامه داد: این دستورالعمل مصوب کمیسیون تنظیم مقررات در سال ۱۳۸۷ است که در زمان خود به شرکت‌های مربوطه ابلاغ و شفاف‌سازی این دستورالعمل نیز اکنون به تمامی شرکت‌ها ابلاغ شده است. در صورتی که شرکتی از آن بی اطلاع است، ممکن است دبیرخانه آن مشکل داشته باشد.

اصغریان گفت: همچنین یک هفته پیش از انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی، به تمام اپراتورها نامه زده‌ایم و با این اقدام، با شرکت‌هایی که تعرفه‌های زمانی و حجمی خود را برای رگولاتوری نفرستاده باشند، به شدت برخورد خواهیم کرد.

*شفاف سازی مجدد رگولاتوری

اصغریان در ادامه این گفت‌ و گو با اضافه کردن توضیح دیگری به اطلاعیه شفاف‌سازی رگولاتوری تصریح کرد: لازم به توضیح است که ما نگفته‌ایم کسی نمی‌تواند اینترنت حجمی یا زمانی بفروشد؛ بلکه مصوبه جلسه ۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌هایی را مصوب کرده و در آن جا تاکید می‌کند که نرخ اشتراک خدمات اینترنت (ADSL) حداکثر ۱۰ نفر است؛ بنابراین اپراتورها باید برای مثال یک سرویس ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه را بین ۱۰ نفر به اشتراک بگذارند و نه بیشتر.

وی ادامه داد: میزان مصرف به رفتار مشتری بستگی دارد؛ به این صورت که اگر تعدادی از مشترکان کم مصرف و تعدادی پرمصرف باشند، از این پهنای باند مشترک نیز به طبع برخی کمتر و برخی بیشتر استفاده می‌کنند.

اصغریان افزود: اگر همه ۱۰ نفر، با هم و دائما روی خط باشند، روی یک خط ۱۲۸ کیلو بیت به ثانیه هر ۱۰ نفر باید حداقل ۴ گیگ استفاده کنند و این رنج دانلود بین ۴ گیگ تا ۴۱ گیگ متغیر است.

وی ادامه داد: در این حال یک مشترک می‌بیند که تمام کسانی که در زون ( گروه) وی قرار دارند، پرمصرف هستند و در طول یک ماه نمی‌تواند بیشتر از ۴ تا ۵ گیگ استفاده کنند. 

* منعی برای ارائه سرویس‌های حجمی و زمانی توسط شرکت ها نیست

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فناوری‌ اطلاعات رگولاتوری اضافه کرد: در چنین شرایطی درخواست این مشترک برای تقاضای بیشتر، می‌تواند جز بسته‌های پیشنهادی اپراتورها باشد که برای تایید آن باید با رگولاتوری هماهنگ کنند.

وی ادامه داد: برای مثال سرویس ۱۲۸ کیلوبیت مصوبه جلسه ۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بین ۴ گیگ تا ۴۱ گیگ قدرت مانور دارد (که این رقم بستگی به رفتار دیگر هم گروه‌ها دارد) و ممکن است یک مشترک بگوید که در ماه ۲۰ گیگ ترافیک تضمین شده لازم دارد؛ در این حالت اپراتورها می‌توانند بسته‌های پیشنهادی داشته باشند؛ مانند اپراتورهای وایمکس که سرویس ۲۰ گیگ ۱۲۸ ارائه می‌کنند.

وی گفت: تفاوت این سرویس ( تضمین شده) با سرویس قبلی (اشتراکی بین ۱۰ نفر) این است که در سرویس اشتراکی ۱۰ نفره، مشترک ممکن است ۲۰ گیگ استفاده کنند؛ اما در سرویس تضمین شده، اپراتور باید حتما ۲۰ گیگ را در اختیار مشترک بگذارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری تصریح کرد: بنابراین اگر اپراتوری در یک زون ( گروه) چنین مشترکی داشته باشد، باید پهنای باند اختصاص داده به زون را بالاتر از نرخ اشتراک ببرد و این همان پارامترهای کنترلی مدنظر ما است که ما روی انجام آن توسط شرکت‌ ها نظارت خواهیم داشت.

اصغریان گفت: بنابراین ما در بازار محدودیت نگذاشته‌ایم و نگفته‌ایم که شرکت‌ها نباید حجمی و زمانی سرویس بفروشند، بلکه منظور این است که باید طبق محدوده تعیین شده در مصوبه جلسه ۴۹ سرویس دهند و پیشنهاد بسته‌های حجمی و زمانی خود را به رگولاتوری بدهند و پس از تایید اجرا کنند.

*اصلاحیه جدول تعرفه‌های رگولاتوری

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری همچنین در برابر این گفته خبرنگار فارس که “به نظر می‌رسد در آخرین جدول تعرفه‌ها باید عبارت حداقل به جای حداکثر به کار برده می‌شد”، گفت: بله؛ در اطلاعیه شفاف‌سازی نحوه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت، آخرین ستون از جدول “ظرفیت‌ها، نرخ اشتراک و میزان دانلود”، عبارت “حداکثر مقدار دانلود با نرخ اشتراک یک به ۱۰″ باید به “حداقل مقدار دانلود با نرخ اشتراک یک به ۱۰″ تغییر یابد و اصلاح شود.

*برخی شرکت‌ها پهنای باند گروه‌های کم مصرف را به گروه‌های پرمصرف تخصیص می‌دهند

مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری تاکید کرد: کاری که با عنوان شفاف سازی نحوه ارائه خدمات، در حال انجام است، ابزار شفاف‌سازی بین اپراتور، رگولاتور و مصرف کننده را مهیا می‌کند؛ برای مثال در گذشته به مشترک گفته می‌شد که سرویس نامحدود یک به ۸ دریافت می‌کند و مشترک تضمینی نداشت که چقدر در ماه باید مصرف کند، در صورتی که مصرف نکند چه می‌شود و بابت چه ترافیکی پول می‌دهد.

اصغریان گفت: اما چنانچه مشترک بداند برای مثال ۲۰ گیگ سهم دارد، آن را مصرف می‌کند و مصرف ترافیک نیز کار سختی نیست؛ نهایت این است که با یکی از فراوان نرم‌افزارهای خودکار دانلود، چند روز مانده به اتمام مهلت مصرف، مشترک تمام آنچه از ترافیک ماهیانه اش باقی مانده را دانلود می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با دستوالعمل نحوه ارائه خدمات ADSL ، تعریف نامحدود تغییر کرده است، ادامه داد: به این ترتیب نامحدود تعریف پیدا کرده است؛ یعنی یک رنجی بین x1 و x2 .

اصغریان گفت: همچنین با این روش، رگولاتور نیز ابزار نظارتی پیدا می‌کند؛ برای مثال در صورتی که در یک زون، ۴ مشترک با ترافیک تضمین شده ۲۰ گیگ وجود داشته باشد؛ قطعا اپراتور باید برای آن زون پهنای باند بیشتری اختصاص دهد؛ نه اینکه از پهنای باند سایر مشتری‌ها بزند و به آنها اختصاص دهد.

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اظهار داشت: زیرا برخی شرکت‌ها وقتی می‌بینند که در یک زون ( گروه) همه مشترکان کم مصرف هستند و پهنای باند هدر می‌رود، از پهنای باند آن گروه‌ها می‌گیرند و به بقیه گروه‌ها می‌دهند.

* رگولاتوری با نظارت اجازه شیطنت را به شرکت‌ها نخواهد داد

وی در پاسخ به این گفته خبرنگار فارس که ” تعیین حداقل سرعت دانلود دست شرکت‌ها را برای تنظیم ترافیک و سرعت مشترکان، بسیار باز خواهد گذاشت”، گفت: خواهید دید که با شفاف‌سازی مصوبه شرایط بهتر خواهد شد؛ بحث دیگر بحث رضایت‌مندی مشتری است و اگر شرکت نتواند مشتری را راضی نگه دارد، مشتری سراغ شرکت دیگر خواهد رفت. 

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اظهار داشت: اگر در مراکزی پورت کم باشد، مشتری مجبور است از خدمات همان شرکت‌های موجود استفاده کند؛ اما در مراکزی که پورت موجود باشد، این اجبار وجود نخواهد داشت و مشتری بین شرکت‌های فعال، شرکت بهتر را انتخاب خواهد کرد.

وی گفت: ممکن است در این بین یک یا دو شرکت قصد شیطنت داشته باشند،‌ که همکاران بخش نظارت رگولاتوری، جلوی کار را خواهند گرفت.

*گنجاندن بخش “پهنای باند تضمین شده” در sla

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: در sla‌ ( توافق نامه سطح خدمات) که قرار است مبادله شود، بخشی با عنوان پهنای باند تضمین شده، در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این بخش، فضای رقابتی برای شرکت‌ها است و در این فضای رقابتی، شرکت‌ها سعی می‌کنند برای جذب مشتری بیشتر، نرخ متوسط دانلود را بالا ببرند.

*مهلت شرکت‌ها برای اصلاح پایان یافته است

وی در پاسخ به این سوال که شرکت‌ها برای تطبیق سرویس‌ها چقدر فرصت دارند، گفت: ما سعی کردیم در ماه رمضان برای شرکت‌ها فرصت لحاظ کنیم و از پایان ماه رمضان، اعمال مقررات با شرکت‌هایی که در این چارچوب قرار نگرفته‌اند، آغاز شده است.

اصغریان گفت: شرکت‌ها تا پایان ماه رمضان برای اعمال تعاریف تعیین شده، فرصت داشتند.

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خاطرنشان کرد: هدف از اینکه می‌خواهیم شرکت‌ها تعرفه‌ها و بسته‌های پیشنهادی خود را با رگولاتوری هماهنگ کنند، این است که، قیمت‌ها کنترل شده باشد.

وی تاکید کرد: البته در حال حاضر در حوزه ADSL رقابت شدید است و هیچ شرکتی به دنبال بالا بردن قیمت ها نیست.

وی یاد آور شد: هم‌اکنون ۱۲ اپراتور خدمات ADSL ارائه می‌کنند و این تعداد شرکت خدمات دهنده، دایره انتخاب وسیعی را برای مشتری ایجاد می‌کند. 




:: موضوعات مرتبط: , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وب سایت گروهی آبخورگ خوش آمدید شما می توانید در این وب سایت پست بگذارید مانند فیس بوک و ....

آبخورگ رو میشناسی؟

 تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان" دانلود فیلم آهنگ عکس و نرم افزار+یوزر پسورد جدید نود ۳۲  "و آدرس  abkhorgi.LoxBlog.com  لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com