مجله فوق العاده پزشکی و سلامت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 25 / 7 / 1391
بازدید : 1040
نویسنده : علیرضا سعادتی

راه حلی برای مبارزه با آرتروز زانو

آرتروز زانو پدیده ای از بین برنده است که غضروف زانو را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چاقی و اضافه وزن به میزان بسیار زیادی در ایجاد آن سهیم هستند.

 تحقیقی که توسط یک گروه تایوانی انجام شده است نشان می‌دهد کم کردن وزن در کاهش سرعت پیشروی آرتروز زانو بسیار مؤثر است، از سوی دیگر درد آن را کاهش می‌دهد و عملکرد ناحیۀ مبتلا یعنی زانو را بهبود می‌بخشد.

آرتروز زانو
آرتروز یک بیماری مفصلی است که خود را به شکل از بین رفتن عضروف و تکثیر بافت استخوانی نشان می‌دهد، ویژگی آن ظاهری استخوانی اش است. بر خلاف آرتریت، این بیماری رفتاری التهابی ندارد. این بیماری که اغلب پیشرفت کندی دارد، خود را با درد، انعطاف ناپذیری و عملکرد نامناسب ناحیۀ مبتلا نشان می‌دهد. آرتروز زانو شایع ترین دلیل درد در ناحیۀ زانو بین افراد بالای 45 سال است. در رابطه با مواردی که غضروف مبتلا می‌شود، فرد در پشت و جلوی زانو و البته کمی دورتر از آن، درد را احساس می‌کند. این درد که هنگام استراحت کم می‌شود، هنگام ایستادن های طولانی مدت، پیاده روی، و بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها تشدید می‌گردد.

در میان دلایل: چاقی!
آرتروز غالباً زمانی ایجاد می‌شود که غضروف سطح استخوانی مفاصل را می‌پوشاند و ویژگی های اصلی خود یعنی انعطاف پذیری، قابلیت ارتجاعی و لغزشش را از دست می‌دهد. این بیماری می‌تواند به خاطر جراحتی که به غضروف آسیب زده یا کار کشیدن بسیار زیاد و بیش از حد از مفاصل (تکرار فعالیت شدید)  ایجاد بشود. از سوی دیگر، آرتروز زانو از لحاظ آماری، ارتباط مستقیمی با اضافه وزن و چاقی دارد.

فایدۀ کاهش وزن
با توجه به نتیجۀ این مطالعه، اصولاً لاغر شدن می‌باید تأثیر مثبتی بر کم کردن این بیماری و یا حداقل کاهش سرعت آن داشته باشد. برای آزمایش کردن این فرضیه، یک گروه از محققان تایوانی 16 فرد چاق مبتلا به آرتروز زانو را استخدام کردند و آنها را تحت رژیم های کم کالری قرار دادند. آنها مشاهده کردند، افرادی که حدوداً 15% از وزن شان کم شد، دردشان کاهش یافت، و بهبودی قابل توجهی در سرعت جابه‌جایی و عملکردشان به وجود آمد. همان طور که می‌بینید، عوارض اضافه وزن و چاقی واقعاً تمام اعضای بدن ما را درگیر می‌کند.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

من نزدیک بین هستم: چه راه حل هایی به من پیشنهاد می‌کنید؟

 

آیا می‌دانید چه روش هایی وجود دارد که به کمک آنها، نزدیک بینی تان اصلاح شود؟

در وهلۀ اول، عینک! اگر عینک خیلی سنگین و به نظرتان زشت است، لنزها به عنوان جایگزین های بسیار مناسبی، در نظر گرفته شده اند. در نهایت، با گذر از سن بلوغ، جراحی نزدیک بینی می‌تواند روش بسیار خوبی برای رها شدن از تمام وسایل و تجهیزاتی باشد که دیگر نمی‌توانید تحمل شان کنید.

نزدیک بینی دقیقاً چیست؟
فرد نزدیک بین، دور را محو و کدر می‌بیند زیرا چشمش کشیده تر از حد معمول است.
در نتیجه زمانی که دور را نگاه می‌کند، تصویر در پشت شبکیۀ چشم تشکیل می‌شود، به همین علت محو خواهد بود.
اما دید وی از نزدیک مشکلی ندارد.

عینک و لنز به کمک نزدیک بین ها می‌آیند
نزدیک بینی با استفاده از عینک یا لنز که فاصلۀ بین اشعه های نورانی وارد شده به چشم را تغییر می‌دهد، اصلاح خواهد شد به نحوی که این نورها به سمت شبکیۀ چشم متمایل می‌شوند و تصویر واضح دیده می‌شود.
برای استفاده از عینک دشواری هایی وجود دارد، شیشه های عینک مقعر هستند، یعنی لبه ها کلفت تر از مرکز است. در نتیجه، بنابر درجۀ نزدیک بینی، شیشه ها سنگین، بسیار کلفت و تا حدی زشت خواهند بود. البته امروز به لطف مواد جدید، این ویژگی های نامطلوب رو به کاهش گذاشته اند.
لنزها باعث می‌شوند که افراد نزدیک بین از شر عینک هایی با شیشه های کلفت راحت شوند. این لنزها علاوه بر این که برای فعالیت های ورزشی بسیار مناسب اند، فایدۀ دیگری هم دارند و آن این است که میدان دید فرد که به خاطر لبه های پهن عینک محدود شده بود، بزرگ تر می‌شود.

علاوه بر عوارض جانبی و مضرات لنز، استفاده از آن و قرار دادنش درون چشم، مستلزم دقت بالا و رعایت جدی اصول بهداشتی است. و در نهایت، استفاده از لنز ممکن است همراه با واکنش های آلرژیکی باشد.

جراحی انکساری نزدیک بینی چیست؟
تکنیک های متعددی وجود دارند که به نزدیک بین ها کمک می‌کنند تا از شر عینک و لنزشان راحت شوند.

انتخاب هر یک از این تکنیک ها، لزوماً بستگی به درجۀ نزدیک بینی دارد، البته ضخامت قرنیه و وجود دیگر مشکلات احتمالی بینایی نیز مد نظر قرار می‌گیرد.

با این حال باید حواستان باشد که عمل جراحی انکساری نزدیک بینی مانند دیگر جراحی ها، به هیچ وجه بدون خطر نیست (مانند عفونت های گریز ناپذیر و عوارض جانبی دیگر)، حتی اگر این خطرها بسیار ضعیف هم باشند، باز وجود دارند.

آیا می‌توان هر دو چشم را هم زمان عمل کرد؟
در گذشته، قاعدۀ کلی این بود که هر بار فقط یک چشم عمل می‌شد. اما امروزه با استفاده از تکنیک های پیشرفته ای که در دسترس است، بیشتر جراحان هر دو چشم را همزمان با هم عمل می‌کنند.

تکنیک های پیشنهادی برای جراحی نزدیک بینی کدامند؟
سه روش متفاوت جراحی برای اصلاح  نزدیک بینی می‌تواند پیشنهاد شود:
لیزر رادیو اکتیو سطحی یا فتوکراتکتومی انکساری:

در این روش، جراح انحنای سطح قرنیه را می‌ساید و ضخامت آن را با لیزر اصلاح می‌کند.
جراحت ناشی از این جراحی طی چند روز بهبود می‌یابد. در واقع، یک پرده زخم تشکیل می‌شود که این پرده با سرعت کمابیش بالایی محو خواهد شد.
در موارد نزدیک بینی ضعیف یا متوسط، نتایج بسیار خوب هستند.

لیزیک استاندارد:
جراح در این شیوه، ورقۀ نازکی از قرنیه را به کمک یک رندۀ کوچک که میکروکراتوم نام دارد، می‌برد. قبل از جابه‌جایی این ورقه، با استفاده از لیزر، ضخامت مورد نیاز قرنیه را برای بینایی تنظیم می‌کند. ضمناً او از سطح قرنیه نیز محافظت می‌کند.

جراحت این روش در مقایسه با روش قبلی، سریع تر بهبود می‌یابد و نتیجه دقیق تر خواهد بود، دوره نقاهت کوتاه تر است و می‌توان هر دو چشم را در یک روز عمل کرد.
در مواردی که فرد علاوه بر نزدیک بینی دچار آستیگماتیسم هم باشد، با این روش درمان بهتر نتیجه خواهد داد.
در نهایت، باید به این نکته اشاره شود که این روش برای بیمارانی که قرنیه شان بسیار حساس است، مناسب نیست.
لیزیک 100% لیزر:
در تمام روش های بالا، جراحی با استفاده از لیزر انجام می‌شود، از برش ورقۀ نازک گرفته تا کار بر روی ضخامت.
اما این تکنیک آخر دقیق تر از بقیه است و خطر عوارض که در روش های قبل کم بود، در این روش باز هم کمتر می‌شود.
درمان همزمان هر دو چشم، در این شیوه نیز امکان پذیر است.

 

دربارۀ جراحی انکساری نزدیک بینی
این جراحی سرپایی است. فرد همان روز، بعد از عمل به خانه اش می‌رود (اما رانندگی برایش ممنوع است بنابراین باید همراه داشته باشد).
جراحی سریع و بدون درد است.
بیمار بی هوش نمی‌شود، فقط چند قطره، قطرۀ بی حسی داخل چشمش می‌ریزند.
جراحی نزدیک بینی فقط از 20-18 سالگی به بعد ممکن است، در این زمان حداقل باید یک سال و حتی یک سال و نیم از تثبیت ضعف بینایی بیمار گذشته باشد.
توجه! این جراحی باید در مرکز تخصص که افراد متخصص در آن جراحی می‌کنند، انجام شود. دربارۀ تعداد افرادی که هر سال در آن مرکز مورد جراحی قرار می‌گیرند و نیز سطح امکانات آن اطلاعات لازم را به دست آورید.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

بهترین واکنش در موارد جراحت های دست چیست؟

 

هر سال، 1.4 میلیون نفر در فرانسه دچار سوانحی برای دست شان می‌شوند. در بیشتر موارد، جراحت ها شدید هستند.
این آسیب های دست بیشتر در جریان زندگی روازنه به وقوع می‌پیوندند نه طی حوادث کار.
هر روز در فرانسه، انگشترها و حلقه های ازدواج مسبب از بین رفتن یک انگشت می‌شوند.
زخم های خانگی بسیار رایج اند
زخم ها و جراحت های خانگی شایع ترین آسیب های وارده به دست هستند (به واسطۀ وسایل برنده مانند: شیشه، قیچی و...).
حوادث خانگی که طی زندگی روزانه اتفاق می‌افتند (62%) دو برابر بیشتر از سوانحی هستند که تحت عنوان سوانح کار (28%) شناخته می‌شوند.
این حوادث همۀ افراد در تمام سنین از 1 ساله تا 100 ساله را ممکن است، مبتلا کند. با این حال، بیشترین احتمال خطر برمی‌گردد به جوانان فعالی با میانگین سنی 30 سال که کارهای دستی انجام می‌دهند، بعد از آنها نوجوانان مدرسه ای، بعد بازنشسته ها و در نهایت افراد بی کار قرار دارند.

حوادث کار: دست ها، اولین قربانی ها هستند!
هنگام بروز یک حادثۀ شغلی، کارگران، کارگران موقت، کارآموزان، و مردان جوانی که به تازگی استخدام شده اند، بسیار بیشتر از بقیه در معرض خطر قرار دارند.
باید بدانید که در محل کار، سوانح دست بسیار شایع است و تنه و اندام نیم تنۀ پایین چون دورتر هستند، کمتر در معرض خطر قرار دارند.
به همین دلیل است که سوانح دست اولین علت توقف کار و ناتوانی بخشی از بدن است.

حوادث زندگی روزانه، حوادث زمان اوقات فراغت
حدود 25% جراحت های دست در زمان های اوقات فراغت به وقوع می‌پیوندند. این حوادث به این ترتیب اند (که حدوداً 41% از حوادث زندگی روزانه را شامل می‌شوند): حوادث خانگی (51%)، ورزشی (15%)، تعمیرات و باغبانی (14%)، و در نهایت سرگرمی (14%).

شایع ترین علت های سوانح دست در بنایی، نجاری، و متأسفانه هنگام کوتاه کردن چمن ها توسط ماشین های چمن زنی، زمانی که موتور متوقف نمی‌شود، روی می‌دهند.
عامل دیگر که باعث بروز سوانح برای دست می‌شود، باز کردن صدف های دریایی است.

حواس تان به انگشترها و حلقه های ازدواج باشد!
اما متخصصان تأکید خاصی بر مراقبت از انگشترها و حلقه های ازدواج دارند، خصوصاً هنگام انجام تعمیرات یا فعالیت های ورزشی.

هر روز در فرانسه، یک انگشت به خاطر گیر کردن انگشتر قطع می‌شود.
برای نمونه یک مورد را بیان می‌کنیم: یک مرد جوان 25 ساله از یک دیوار که با تور سیمی محصور شده بالا می‌رود تا توپ فوتبالش را بردارد. هنگامی که او برای پایین آمدن می‌پرد، انگشترش در سیم آهنی گیر می‌کند. انگشتش قطع می‌شود و پیوند مجدد انگشت فقط حدوداً 50% احتمال موفقیت دارد.

این مثال تخیلی نیست، این مورد توسط فدراسیون اروپایی خدمات اورژانس دست گزارش شده است، خوب است بدانید که چنین حوادثی 120000 مورد در سال گزارش می‌شوند.

در نتیجه خوب حواس تان را جمع کنید، موقعی که می‌خواهید چیزی را تعمیر کنید یا به فعالیت های ورزشی بپردازید، حتماً انگشترتان را از دست تان دربیاورید.
اگر چنین حادثه ای اتفاق افتاد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

بهترین واکنش در موارد جراحت های دست چیست؟
با آب تمیز و تصفیه شده، محل زخم را پاک کنید.

در موارد جراحت های بسیار سطحی، می‌توانید محل زخم را ضد عفونی و سپس پانسمان کنید.
در موراد جراحت های شدید تر، با خدمات اورژانس تماس بگیرید. هر چه فرد آسیب دیده سریع تر به مراکز درمانی ویژۀ دست منتقل شود، بهتر است زیرا ممکن است عصب دست فرد آسیب دیده باشد، و این آسیب دیدگی نیازمند جراحی است.

در مواردی که انگشت فرد قطع می‌شود، آن را بردارید و درون یک کیسۀ پلاستیکی روی بستری از یخ قرار (به هیچ وجه انگشت قطع شده نباید در تماس مستقیم با یخ قرار داشته باشد زیرا ممکن است بافت هایش بسوزند) دهید. سپس با اورژانس تماس بگیرید.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

دهانم دائما خشک می شود!

 
چرا دهان خشک می‌شود؟ خشکی دهان چه عوارض و نتایجی دارد؟

مقدار ناکافی بزاق نقش بسیار مهمی در ایجاد احساس خشکی دهان دارد. این خشکی دهان می‌تواند موقتی و گاهی اوقات طولانی مدت باشد. دلایل ایجاد خشکی دهان چه می‌توانند باشند؟ نتایج آنها چیست؟

دلایل احتمالی خشک شدن دهان
چندین بیماری شناخته شده اند که می‌توانند بزاق را کاهش دهند، این بیماری ها عبارتند از: سندروم خشکی (سندروم شوگرن: فقدان اشک و بزاق) بیماری پارکینسون، افسردگی، اضطراب، بیماری آلزایمر، دردهای مزمن، صدمات عروقی، بیماری های خودایمنی (خصوصاً ایدز) و ... . در موارد نادری هم، جراحی های سر و گردن، اگر اعصاب غدد بزاق آسیب دیده باشند می‌توانند عامل خشکی دهانی باشند.

گاهی اوقات سنگ های بزاقی (تراکم طبیعی مواد معدنی مختلف در بزاق) مسیر جریان بزاق را سد می‌کنند. بسیاری از داروها هم مشکوک به تحت تأثیر قرار دادن بزاق هستند، از جمله: ضد افسردگی ها، آنتی هیستامین ها، آنتی سایکوتیک ها، آرام بخش ها، بی حس کننده ها، داروهای کاهش فشار خون، متیل دوپا (درمان بیماری پارکینسون)، مدررها، و... . برخی شیمی درمانی ها یا رادیوتراپی ها برای درمان سرطان سر یا گردن نیز می‌توانند کمابیش چنین عوارض جانبی را با خود به همراه داشته باشند.

حتی خشک شدن حفرۀ دهان ممکن است دلایل ساده تری مانند مصرف ناکافی نوشیدنی ها، تنفس از دهان، اضطراب، استرس... و در نهایت افزایش سن که یکی از عوامل شدت خشکی دهان است، داشته باشد.
نتایج خشکی دهان
به یاد می‌آوریم که بزاق در هضم مواد خوراکی سهیم است. ضمناً هر گونه کاهش بزاقی می‌تواند از بین رفتن باقی مانده های مواد غذایی را تحت تأثیر قرار دهد و همین شرایط می‌تواند باعث پوسیدگی دندان ها خصوصاً پوسیدگی تاج دندان و عفونت های دهانی بشود. خشکی دهان می‌تواند مشکلاتی برای صحبت کردن ایجاد کند.
در نهایت، در موارد شدیدتر، دهان خشک مانع از جویدن و بلع مواد غذایی می‌شود که ممکن است، کمبودهای غذایی را با خود به همراه داشته باشد.
در موارد خشک شدن دهان چه باید کرد؟
دربارۀ این مشکل با پزشک و یا دندانپزشک تان صحبت کنید تا علت (بیماری، داروها و...) را بیابد. به خاطر داشته باشید که معاینۀ غدد بزاقی ممکن است منجر به تشخیص تورم و انسداد کانال بزاقی یا انسدادهای تابع آن بشود.
در موارد سنگ های بزاقی، می‌توان آنها را با اعمال فشار بر روی غدد یا جراحی خارج کرد. در بیشتر موارد، خشکی دهان گذرا و موقت است و می‌توان آن را به واسطۀ برخی اقدامات ساده برطرف کرد، این اقدامات را مد نظر قرار دهید:
زیاد مایعات بنوشید.
نوشیدن بیشتر زمانی که زیاد صحبت می‌کنید.
نوشیدنی ها و خوراکی های کم کنندۀ آب مانند: قهوه، الکل، ادویه جات، غذاهای شور و... اجتناب کنید.
یک دستگاه بخور در اتاق تان قرار دهید.
آدامس (بدون قند) بجوید و یا آب نبات بمکید تا بزاق تان تحریک شود.
در تمام موارد، رعایت اصول بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن بعد از هر وعدۀ غذایی، استفاده از نخ دندان و...) و مراجعۀ منظم به دندانپزشک تان و حتی مراجعۀ فوری در صورت بروز کوچک ترین مشکل دهانی دندانی، ضروری است.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم ؟

 

وقتی جوان هستید احتمالا به‌جز مواقع سوانح و تصادفات یاد استخوان‌هایتان نمی‌افتید، اما خب چه بخواهید و چه نخواهید به 50سالگی خواهید رسید و آن‌وقت مجبور هستید كه به آنها فكر كنید

. اما نكته مهم این است كه بدانید هرقدر استخوان‌های شما قوی‌تر باشند دیرتر به پوكی استخوان دچار خواهید شد. پس باید از همین امروز، در هرسنی كه هستید، به فكر آنها باشید.

داروهایی كه قبلا محبوب بودند اما حالا...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ استخوان‌ها بافتی زنده هستند و همیشه درحال سوخت‌و‌ساز، یعنی از سویی استخوان ساخته می‌شود و از سوی دیگر تخریب می‌شود. درجوانی سرعت ساخت بیشتر است و در دوران میانسالی سرعت تخریب بیشتر می‌شود و برای همین مسئله پوكی استخوان پیش می‌آید كه این مسئله در زنان در دوران قبل از یائسگی شدیدتر است و نتیجه این می‌شود كه نیمی از زنان بالای 50سال جهان حداقل یك‌بار شكستگی استخوان‌های اصلی بدن خود را تجربه می‌كنند و 20درصد از زنان بالای 50سال هم دچار پوكی‌استخوان گسترده در كل بدن می‌شوند.

تا همین چندسال قبل تصور می‌شد استفاده از داروهای بیزوفسنونیت (مثل فوزامكس، آكتونل، بونیوا و...) هم برای پیشگیری و هم برای درمان پوكی استخوان مناسب هستند اما حالا همه مطالعات و تحقیقات جدید نشان داده كه استفاده طولانی‌مدت از این داروها (بیشتر از 5سال) باعث تضعیف استخوان‌ها، شكستگی‌ها و یك ضایعه وخیم در استخوان فك می‌شود.

لبنیات معجزه نمی‌كند

متاسفانه مطالعات جدید نشان می‌دهد استفاده از لبنیات هم نمی‌تواند در روند پوكی‌استخوان تاثیر بگذارد و برخلاف تصور مصرف لبنیات توسط افراد میانسال و مسن میزان پوكی استخوان و شكستگی‌ها را كاهش نمی‌دهد. از طرف دیگر برخی مطالعات جدید نشان داده است كه مكمل‌های كلسیم هم نمی‌تواند با استفاده در دوران سالخوردگی روی روند حفظ استخوان‌ها تاثیر بگذارد.  از این همه خبر بد ناراحت شدید؟

خب خبرخوب این است كه برای حفظ استخوان‌هایتان هیچ‌وقت دیر نیست. فقط با انجام تغییرات كوچك در شیوه زندگی‌تان می‌توانید استخوان‌هایتان را حفظ كنید. پروفسور امی لانو، متخصص تغذیه در كمیته ملی طب سالخوردگی و متخصص بخش مك گراهیل می‌گوید: «زنان باید درسنین بارداری و باروری مراقب بدن خود باشند كه این كار باعث سلامت بدن و استخوان‌ها در سال‌های بعد می‌شود. مراقبت از استخوان‌ها هم مثل مراقبت از قلب است.

اگر برای شما تشخیص پوكی استخوان داده شده است حتما باید زیرنظر پزشك باشید، اما اگر این بیماری را ندارید برای آنكه در سال‌های بعد به آن مبتلا نشوید باید حتما اقدامات لازم را انجام دهید.» اما این اقدامات كدام‌ها هستند؟ در این مطلب می‌توانید نكات مهم و لازم را بخوانید.

انبار كلسیم نشوید

از تجمع بیش از حد كلسیم در بدنتان جلوگیری كنید

پیش‌تر، به همه دختران و زنان بین 20 تا 50سال توصیه می‌شد روزانه هزار میلی‌گرم كلسیم بخورند و به زنان بالای 50سال هم توصیه می‌شد روزانه هزار و 200 میلی‌گرم كلسیم مصرف كنند. اما دكتر لانو و تیم تحقیق او می‌گویند بهتر است این میزان را به 500 تا 800 میلی‌گرم كاهش دهید و سعی كنید این میزان كلسیم را از موادغذایی به‌خصوص لبنیات دریافت كنید. پروفسور لانو می‌گوید بیشتر از این میزان كلسیم می‌تواند باعث بروز اختلالات جذب در دستگاه‌ گوارش، یبوست شود.  مصرف بیشتر از 800 میلی‌گرم كلسیم در روز هیچ تاثیری روی حفظ استخوان‌ها نخواهد داشت و درعوض باعث افزایش احتمال بروز مشكلات قلبی- عروقی خواهد شد.

چرا نباید گوشت و شكر بخورید

رژیم غذایی خود را تنظیم كنید

داشتن رژیم غذایی مناسب برای استخوان‌ها، صرفا به معنای خوردن مواد حاوی كلسیم و سایر مواد معدنی نیست. رژیم غذایی دوستدار استخوان‌های شما كمتر مواد اسیدی را در خود داشته (گوشت قرمز، شكر، سودا و موادغذایی فرآوری شده و كنسروها اسیدی هستند) و بیشتر مواد قلیایی دارد (میوه‌های تازه و سبزیجات در گروه موادغذایی قلیایی جای می‌گیرند).

كلسیم موادغذایی كه در بالا به آنها اشاره شد، بیشتر از كلسیم مكمل‌ها و لبنیات جذب می‌شود و شما با خوردن مواد قلیایی میزان بیشتری از مواد مفیدی مثل منیزیم، فسفات و ویتامین k  این موادغذایی را هم جذب خواهید كرد.

روزی 2 نوبت كلسیم بخورید

مكمل‌های كلسیم

اگر غذاهای شما فاقد كلسیم به اندازه كافی است، می‌توانید از مكمل‌های كلسیم استفاده كنید تا روزی 500 تا 800 میلی‌گرم كلسیم به بدن خودتان برسانید. بهترین حالت این است كه مكملی انتخاب كنید كه جدا از كلسیم حاوی ویتامین K، پتاسیم و بورون باشد. اگر سن شما بالای 60سال است، از تركیبات كلسیم سیترات به جای كلسیم كربنات استفاده كنید و حداكثر روزی 800 میلی‌گرم كلسیم مصرف كنید.

خورشید همیشه هم بد نیست

ویتامین D فراموش نشود

بدن برای جذب كلسیم به ویتامین D نیاز دارد، بدن وقتی در مقابل نورخورشید قرار بگیرد شروع به ساختن ویتامین D می‌كند. اما حضور طولانی‌مدت در محیط‌های دربسته و نیز استفاده از كرم‌های ضدآفتاب باعث شده است كه بسیاری از افراد دچار كمبود ویتامین D ‌شوند. به هرحال اگر شیوه زندگی شما به گونه‌ای است كه مدت زیادی در تماس با نورآفتاب قرار نمی‌گیرید، بهتر است از مكمل‌های حاوی ویتامین D مصرف كنید.

ورزش مفید شرقی

تای چی دوستدار استخوان‌های شما

مردم شرق آسیا كمتر از نقاط دیگر جهان دچار پوكی استخوان می‌شوند، یك بخش از این موضوع ناشی از ورزش تای‌چی است. این ورزش باعث كاهش هورمون استرس یا هورمون كورتیزول كه یك استروئید (كورتون) است، می‌شود. دكتر دیوید راكل،‌ متخصص ارتوپدی در دانشگاه ویسكاسن- مادیسون می‌گوید: «مقادیر بالای استروئیدها در بدن طی زمان باعث افزایش احتمال پوكی استخوان و شكستگی استخوان‌ها می‌شود.»

بادام جای شیر

صرفا به لبنیات تكیه نكنید

از قدیم هر زمان كه اسم استخوان می‌آمد ذهن‌ها به سمت لبنیات می‌رفت اما حالا پزشكان می‌گویند دل بستن صرف به لبنیات برای رساندن مواد لازم به استخوان‌ها اشتباه است. دكتر ویلمورث باتور، متخصص غدد از دانشگاه سیراكوز می‌گوید كه بیشتر مواد لبنی (به‌خصوص پنیر و بستنی) اسیدی هستند، این درحالی است كه بدن مواد قلیایی را ترجیح می‌دهد و برای همین در زمان ورود لبنیات بدن با برداشتن كلسیم از استخوان‌ها (كه به تضعیف آنها می‌انجامد) می‌كوشد تا اسیدی بودن آنها را جبران كند. این متخصص می‌گوید به نظر می‌رسد سبزیجات با رنگ سبز تیره، كلم بروكلی، بادام و سایر مغزها بهترین منابع تامین كلسیم برای بدن هستند. شاید فكر كنید كه با خوردن مكمل كلسیم یا لبنیات مقدار كافی كلسیم را به بدنتان رسانده‌اید اما مسئله این است كه شما به ویتامین D،‌ منیزیم و موادمعدنی دیگر هم نیاز دارید، بهترین كار این است كه طی چند روز بادام، یك كلم بروكلی و مقداری ماهی سالمون بخورید تا از رسیدن مواد لازم به استخوان‌هایتان مطمئن باشید.

نمكدان را برندارید

مصرف نمك را محدود كنید

سدیم موجود در نمك باعث افزایش دفع كلسیم از ادرار می‌شود. شما باید حداكثر روزی 2هزار و 300‌میلی‌گرم (معادل یك قاشق چای‌خوری) نمك مصرف كنید. درضمن اگر بالای 50سال داشته و فشارخون بالا هم دارید، بهتر است میزان مصرف سدیم روزانه‌تان را به هزار و 500 میلی‌گرم محدود كنید.

چای سبز بهتر از قهوه سیاه

قهوه زیاد ممنوع!

قهوه حالت اسیدی دارد، درعین حال قهوه باعث جلوگیری از جذب كلسیم می‌شود، برای همین بهتر است كه مصرف قهوه‌تان را به حداكثر 2فنجان در روز محدود كنید. بهترین کار این است كه به جای قهوه، چای سبز بخورید كه حاوی فلاونوئید است كه می‌تواند مانع از روند تخریب استخوانی شود.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

آیا دخانیات می‌تواند باعث بروز بیماری آلزایمر شود؟

 

شاید با مطرح کردن این موضوع بتوان مردان را برای توقف استعمال دخانیات، تحریک کرد. در واقع، دخانیات در بروز زوال شناختی سهیم هستند، و بیماری آلزایمر هم یکی از این موارد زوال شناختی است...

زوال شناختی در مردان سیگاری سریع تر است
این مطالعه بر روی 7000 نفر از مردان، مردانی با متوسط سنی 56 سال انجام شده است. نتیجۀ آزمایش های کلینیکی و تست های ارزیابی شناختی ثابت می‌کند مردان سیگاری سریع تر از مردانی که هرگز سیگار نکشیده اند، نقصی در توانایی های فکری شان نشان داده اند.

توقف استعمال دخانیات برای مغز نیز مفید است
خبر خوب این است که تفاوت موجود میان عبارت زوال شناختی میان سیگاری ها و غیر سیگاری ها، سیگاری های سابق را از قلم می‌‌اندازد.
به بیان دیگر، توقف استعمال دخانیات مفید است، و امکان مبارزه با سرعت یافتن زوال شناختی را می‌دهد. بعد از یک دورۀ طولانی ترک سیگار، از ده سال به بالا، ارزیابی توانایی های فکری سیگاری های سابق، آن طور نشان می‌دهد که انگار این فرد به هیچ وجه در طول زندگی اش سیگار نکشیده است.
بنابراین درمی‌یابیم که سیگار کشیدن نه تنها برای سیستم تنفسی و سیستم قلبی عروقی ما مضر است، بلکه برای مغز و عملکردهای فکری نیز زیان بخش است.
در نهایت باید بدانیم که بیماری های از بین برندۀ نورون های مغزی، از جمله آلزایمر، به شدت در حال پیشرفت هستند (بنابر گزارش جهانی آلزایمر، تعداد موارد جدید ابتلا به این بیماری هر 20 سال، دو برابر می‌شود)، و در این میان دخانیات به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطرزا مطرح می‌شود که هر چه سریع تر برای ترک آن باید اقدام نمود...

 

 

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif




:: موضوعات مرتبط: دانستنی های جالب , دانستنیهای پزشکی و سلامت , ,
:: برچسب‌ها: مجله فوق العاده پزشکی و سلامت مجله فوق العاده پزشکی و سلامت ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وب سایت گروهی آبخورگ خوش آمدید شما می توانید در این وب سایت پست بگذارید مانند فیس بوک و ....

آبخورگ رو میشناسی؟

 تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان" دانلود فیلم آهنگ عکس و نرم افزار+یوزر پسورد جدید نود ۳۲  "و آدرس  abkhorgi.LoxBlog.com  لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com